Pro-kontra házi krétafesték
2016. május 17. írta: Ahelyisegkalapacsa

Pro-kontra házi krétafesték

 

Régóta szerettem volna kipróbálni a házi krétafesték készítést.

Ennek a festékfajtának legnagyobb előnye, hogy nagyon jól tapad mindenen, így nem kell csiszolással vesződni, csak ha a felület úgy kívánja ( pl. korábbi pergő festékréteg).

Több recept is kering a neten, én egy kedves ismerős által kipróbált, bevált verziót alkalmaztam:

75 dkg latex festék, színre kevertetve (márkától függően 2000-3000Ft/liter)

25 dkg szénsavas mész (borászati szakboltban kapható, kb 300Ft)

25 dkg bécsi fehér (festékboltban tudni fogják, 250 Ft/5kg)

2-3 dl víz

A kutyulásról:

Érdemes egy 2-3 literes műanyag tálat feláldozni ekkora mennyiségnél, mert a 0,5 kg-os tejfölös doboz kicsinek bizonyult keverésnél. Egy száz forintos kézi habverő is nagy segítség. Sokkal könnyebb vele csomómentesre keverni a festéket, mint kanállal, késsel, villával, ujjal...

Szükséges egy (megtisztított) felület is, amin felavathatod saját készítésű festékedet.

Valójában fordítva praktikusabb: adott egy bútor (például), amiért nem kár, ha elsőre - esetleg - elrontod a festést.

DSC_0187

Kínálkozott a remek alkalom, mikor előkerült a családi limlomkincsesbányából ez a szekrényke, amiben gyerekkoromban a bakelit lemezeket tartottuk. Innen kurkásztam elő anno az Óz, a csodák csodáját, Süsüt és persze Illést, Zoránt és a többit.

DSC_0186

Nagy fiamnak volt szüksége a szekrényre, így a színválasztást rá bíztam. Hérából kevertettük ki (LAZUR 125 árnyalat).

Első tanulság:

elképesztő mennyiség készül a fenti adagokból. Egy komplett tálalót, plusz néhány ajtót simán lefestesz ennyiből. 120 centi magas, karcsú szekrénykénk 2-3 réteg lefestése után több mint fél liter maradt még.

Kisebb feladathoz szerintem jobban megéri egy gyári készítésű Chalk Paint (Annie Sloané például), hiszen a latex festéket egy litertől keverik ki. Nagyobb projekthez viszont sokkal gazdaságosabb a házi előállítás. Így szépen lefedve nem tudom meddig áll el ez a vegyület, de beszámolok róla. Ha az árnyalat tetszik neked, szólj! Van belőle!

DSC_0001

Második tanulság:

nagyon alaposan, teljesen csomómentesre kell keverni.

Elég bosszantó, mikor festéskor kis göböcskékre lelsz a bútor felületén, ami megcsiszolva kinyílik és szép fehér mészréteg csusszan szét a sötétkék alapon. Ezeket szépen át kell festeni újra, az immár jól kikevert festékkel.

Elsőre elég hanyagul csináltam, elképesztő pacsmagolást végeztem beltéren. Még szerencse, hogy én vagyok a házvezetőnő (is). Csak magamra haragudhattam a kék pettyek, pacák, foltok, pacsnik eltüntetésénél (vizes bázisú az egész vegyület, így könnyen lemosható majdnem mindenről). Ha ilyesmire nincs időd, helyed, energiád: vásárolj drága, de kész krétafestéket.

DSC_0007

Festeni könnyebb volt viszont a házival, mint a gyárival. Nyilván a hígításon múlik, de az előírt arányok eredményeképpen egy nagyon könnyen felvihető, jól fedő festéket kaptam.

A wax védi és sötétíti a színt, amit az árnyalat kiválasztásánál figyelembe kell venni. A mésztől kicsit világosabb lesz a kikevert latex festék színe, de a viasz (vagy lakk) majd visszaadja a mélységét. Ehhez a koptatott, farmeres hatáshoz jobban passzolt a wax.

farmerhatás

A csíkokat korábbi festésből megmaradt krétafestékkel festettem.

DSC_0004

Ezzel a krém árnyalattal mázoltam a belsejét is a szekrénynek. Csak a polc lett szintén kék belül.

DSC_0005

A kulcsot sokat fogja a tulajdonos fogdosni, így azt lakkal lefújtam.

DSC_0008

Nekem egy mackófelső (alsó?) jut eszembe erről a bútorról, a kis csíkjaival.

Szerintetek?

Várom a Ti tapasztalataitokat is házi/gyári krétafesték témában (is)!

kész

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ahelyisegkalapacsa.blog.hu/api/trackback/id/tr5911707043

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Margit Sajbenné Leskó 2016.05.19. 11:23:36

Ez nekem nagyon tetszik igazi fiús árnyalat.Laminált bútorlapot is befed a festék ?Van egy polcom amit megpróbálnék így átfesteni

BoRi 2016.05.19. 11:32:29

Köszönöm! Igen, laminált felületen is tapad. Hajrá! :)
süti beállítások módosítása